(απόσπασμα από το το έργο του Δ. Γληνού “τριλογία
πολέμου” που γράφτηκε στον Πύργο της Σαντορίνης όπου ήταν εξόριστος απ’ την
φασιστική δικτατορία του Μεταξά)
Η φασιστική ιδεολογία κινείται ανάμεσα σε δυο αντιθέσεις.
Από τη μια μεριά θέλει να είναι η άρνηση της αστικοδημοκρατικής ιδεολογίας και
από την άλλη θέλει να είναι η άρνηση της σοσιαλιστικής ιδεολογίας. Και τις δύο
τις θεωρεί χρεωκοπημένες. Η φασιστική ιδεολογία θέλει να είναι μια «σύνθεση»
νέα, που ενώνει τις δυο αντιθέσεις και δημιουργεί ένα νέον κόσμο.
Ο Χίτλερ μιλώντας προχτές στις νεοπροσαρτημένες στο
γερμανικό Ράιχ σουδητικές περιφέριες συνόψισε με δύο λόγια την άποψη αυτή. «Η
επανάσταση, που σας λέω, είνε κείνη που επικράτησε χάρη στον εθνικοσοσιαλισμό.
Δυο κόσμοι επάλεβαν στη Γερμανία, ο αστικός και ο μαρξιστικός. Και οι δυο
απόδειξαν πόσο ήτανε στείρα ή ιδεολογία τους. Ήταν απαραίτητη μια σύνθεση των
δυο ιδεολογιών, της εθνικιστικής και της σοσιαλιστικής». Το ίδιο και ο
Μουσολίνι χαρακτηρίζει το δικό του κίνημα σαν επανάσταση διπλή, ενάντια στην
αστικοδημοκρατική και τη σοσιαλιστική ιδεολογία και πανηγυρίζει κάθε χρόνο την
επέτειο της «φασιστικής επανάστασης».
Αν όμως αναλύσουμε βαθύτερα το περιεχόμενο και της
φασιστικής και της εθνικοσοσιαλιστικής ιδεολογίας, βρίσκουμε πρώτα – πρώτα, πως
στη νέα αυτή σύνθεση δεν μπαίνει κανένα ουσιαστικό στοιχείο από τη σοσιαλιστική
ιδεολογία. Στο οικονομικό επίπεδο είδαμε, πως ο φασισμός αγωνίζεται να περισώσει
με ελάχιστους και φαινομενικούς περιορισμούς, τη βάση της αστικής κοινωνίας,
την ατομική ιδιοχτησία των μέσων της παραγωγής και να παγιοποιήσει την
εκμεταλλευτική σχέση εργοδότη και εργάτη.
Δεν πρόκειται λοιπόν για νέα μορφή οικονομίας, ούτε για νέα
σχέση παραγωγής. Γίνεται μόνο προσπάθεια να καταργηθούν όλα εκείνα τα στοιχεία,
που δημιουργούν κλονισμό και κίνδυνο μεταβολής της σημερινής βασικής
εκμεταλλευτικής σχέσης.
Και αν ακόμη ήθελε κατορθωθεί να οργανωθεί και η παγκόσμια
διευθυνόμενη οικονομία με καπιταλιστικό έλεγχο, η βασική σχέση δεν αλλάζει.
Γιατί η παγκόσμια αυτή διευθυνόμενη οικονομία θα είταν ένα παγκόσμιο
καπιταλιστικό τραστ, που θα κανόνιζε τιμές προϊόντων και ημερομίσθια με βάση το
πέρασμα της υπεραξίας στα χέρια των καπιταλιστών και τη συσσώρεψη του
κεφαλαίου.
Ο φασισμός όμως δε βάζει καν μέσα στους σκοπούς του την
παγκόσμια διευθυνόμενη οικονομία. Είναι στο οικονομικό επίπεδο, σήμερα
τουλάχιστο αντιδιεθνικός. Επιδιώκει την αυτάρκεια, την κλειστή εθνικιστική
οικονομία. Διευθυνόμενη οικονομία στο εσωτερικό, ανταγωνιστική οικονομία στο
εξωτερικό.
Στο οργανωτικό επίπεδο ο φασισμός είναι καθαρά και απόλυτα
αντιδημοκρατικός. Αρνιέται και καταργεί όλα τα δικαιώματα που κατάχτησε το
άτομο, ο πολίτης και ο άνθρωπος στην περίοδο που η αστική τάξη ήταν
επαναστατική. Το φασιστικό κράτος είναι κράτος απολυταρχικό, είναι κράτος της
αστικής τυραννίας. Καταργεί όλα τα πολιτικά μέσα, που μπορούν να οδηγήσουν στην
ανατροπή της αστικής κυριαρχίας και στην εγκαθίδρυση της κυριαρχίας των
παραγωγών. Ουσιαστικά ο φασισμός στο πολιτικό επίπεδο δεν είναι τίποτε άλλο παρά
η αφαίρεση της ψήφου από τον εργάτη και τον αγρότη, ο πολιτικός ευνουχισμός των
στρωμάτων που απειλούν την κυριαρχία της αστικής τάξης. Ο αντιδημοκρατισμός του
φασισμού βρίσκεται στον αντίποδα του σοσιαλισμού.
Μια τεράστια θεληματική σύγχυση
Στο σημείο αυτό είνε ανάγκη να διαλυθεί μια μεγάλη πλάνη που
επίτηδες καλλιεργιέται από τους αστούς ιδεολόγους, που τοποθετούν στην ίδια
απάνω βάση τη φασιστική δικτατορία και την προλεταριακή δικτατορία. Ονομάζουν
«ολοκληρωτικά καθεστώτα» και το φασισμό και τον εθνικοσοσιαλισμό και τον
κομμουνισμό. Ταυτίζουνε τις δυο μορφές της δικτατορίας και θεωρούνε και τις δύο
σαν απόλυτη άρνηση του ατομικισμού και της δημοκρατίας, ενώ ίσα – ίσα
βρίσκονται στους αντίποδες αναμεταξύ τους. Ο φασισμός είναι η βασική άρνηση της
δημοκρατίας, ο σοσιαλισμός είναι η ολοκλήρωση της δημοκρατίας, η μετάβαση από τη
φαινομενική αστική δημοκρατία στην ουσιαστική σοσιαλιστική δημοκρατία, που έχει
για προϋπόθεσή της την οικονομική δημοκρατία.
Για το φασισμό η δημοκρατία είναι παρελθόν, για το σοσιαλισμό
η δημοκρατία είναι σκοπός, είναι το μέλλον.
Για το φασισμό η απολυταρχία, το κυρίαρχο κράτος, η άρνηση
των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη είναι κάτι οριστικό, είναι η
τελειωτική μορφή του κράτους, για τον κομμουνισμό η δικτατορία του
προλεταριάτου είναι περαστικός σταθμός, ένα σκαλοπάτι που οδηγεί στην ολοκλήρωση
της δημοκρατίας, στην αληθινή θεμελίωση και υποστάτωση των δικαιωμάτων του
ανθρώπου και του πολίτη.
Για το φασισμό η λευτεριά, η ισότητα, η αδελφοσύνη, η
πανανθρώπινη κοινωνία είναι ξεπερασμένα ιδανικά, που οδηγούνε σήμερα στον
εκφυλισμό της κοινωνίας και στην αποσύνθεση για το σοσιαλισμό η λευτεριά, η
ισότητα, η αδελφοσύνη, η πανανθρώπινη κοινωνία, ο σοσιαλιστικός ανθρωπισμός είναι τα ιδανικά τέρματα, που μόνο με την κατάργηση της ατομικής ίδιοκτησίας στα μέσα
της παραγωγής μπορούνε να πραγματωθούν.
Για το φασισμό υπάρχει ανταγωνισμός ανάμεσα στο άτομο και
στην ολότητα, που πρέπει να εκλείψει με την υποταγή του ατόμου, για το σοσιαλισμό
η ολότητα είναι το πλαίσιο για την ανάπτυξη του ατόμου, ανάμεσα στην ολότητα και
στην προσωπικότητα ο σοσιαλισμός μόνο δημιουργεί αρμονία.
Για το φασισμό το άτομο εκμηδενίζεται μέσα στο κράτος (το
κράτος των εκμεταλλευτών), για το σοσιαλισμό η πολύπλευρη και προς όλες τις
κατευθύνσεις καλλιέργεια της προσωπικότητας, η δυνατότητα για όλους τους
ανθρώπους να αναπτύξουν στον υπέρτατο βαθμό τις ικανότητές τους είναι το ιδανικό
τέρμα. Ο φασισμός δεσμεύει την πλειονοψηφία για να εξασφαλίσει την κυριαρχία
μιας ολιγαρχίας, ο σοσιαλισμός απολυτρώνει το σύνολο.
Ο φασισμός είναι η δέσμευση του ανθρώπινου, για να διατηρηθεί
η εκμετάλλευση του υλικού,ο σοσιαλισμός είναι η ρύθμιση του υλικού για να
απολυτρωθεί το ανθρώπινο μέσα στον άνθρωπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου